czwartek, Maj 24, 2018

Woda źródlana – czy warto ją wybrać?

Każdy z nas z pewnością wie, jak ważne jest codzienne, odpowiednie nawadnianie organizmu. Ale jak często zastanawiamy się, co będzie najlepsze do tego celu – woda źródlana czy mineralna? Często zupełnie nie zdajemy sobie sprawy z tego, jaka jest między nimi różnica i jak wpływają one na funkcjonowanie różnych organów i układów w naszym ciele. Dowiedz się więcej o różnicach między wodą źródlaną a mineralną i wybierz opcję najlepszą dla siebie!

bottle-2032980_1920

Woda mineralna, czy źródlana – zanim wybierzesz, poznaj różnice!

Woda źródlana różni się od mineralnej zawartością kationów i anionów. Są to jony składników mineralnych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Woda mineralna ma ich powyżej 500 mg/l, przy czym:

  • wody średniozmineralizowane zamykają się w przedziale 500-1500 mg/l,
  • wody wysokozmineralizowane mają ich już powyżej 1500 mg/l.

Na rynku dostępne są również tzw. wody lecznicze, o bardzo wysokim stężeniu jonów, jednak spożywanie ich w celu nawadniania organizmu, a także picie bez konsultacji z lekarzem, nie jest w ogóle zalecane.

Natomiast woda źródlana zawiera poniżej 500 mg/l składników mineralnych – dawniej nazywana była wodą niskozmineralizowaną. Wydawać by się zatem mogło, że nie jest tak wartościowa jak jej “bogatsze” siostry. W rzeczywistości jednak często może okazać się od nich znacznie bardziej odpowiednia! Dzieje się tak szczególnie w przypadku osób mających problemy z nerkami oraz układem trawiennym, osób starszych i małych dzieci – duża zawartość jonów wymaga bowiem intensywnej pracy układu wydalniczego, który np. uszkodzony bądź niewystarczająco wykształcony, nie poradzi sobie z ich nadmiarem. Co więcej, woda źródlana będzie najlepszym wyborem do przygotowywania na niej potraw i napojów – nie zmieni bowiem ich smaku!

 

Woda źródlana – czym skutkuje nadmiar składników mineralnych

 

Wody mineralne o wyższej zawartości jonów mogą być dobrym wyborem dla osób bardzo aktywnych fizycznie, w tym sportowców. W pozostałych przypadkach do codziennego nawadniania w zupełności wystarczy woda niskozmineralizowana, czyli inaczej źródlana. Nadmiar składników mineralnych może bowiem wpływać na nasz organizm równie niekorzystnie, jak ich niedobór. W przypadku zbyt wysokiego stężenia w naszym ciele:

  • magnezu – mogą wystąpić bóle w klatce piersiowej, problemy z układem trawiennym i wydalniczym, zawroty głowy, nudności, rumień na skórze, spadek ciśnienia, a nawet arytmia i kłopoty z oddychaniem,
  • sodu – zdarzają się bóle z tyłu głowy, znaczny wzrost ciśnienia, dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego – w tym kołatanie serca, krwotoki z nosa, zawroty głowy oraz zaburzenia pracy nerek,
  • chloru – może wystąpić wzrost kwasowości krwi (tzw. kwasica metaboliczna, objawia się m.in. pojawieniem się nudności, wymiotów oraz przewlekłym zmęczeniem), silne odwodnienie organizmu, a także zaburzenie funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego,
  • potasu – grożą nam problemy z koordynacją ruchową, zaburzenia równowagi, problemy ze strony układu mięśniowego, nieregularna praca serca, zawroty głowy, wrzody żołądka, hiperinsulinizm, drgawki, nadciśnienie, a nawet krwotoki,
  • wapnia – pojawić się mogą zaburzenia pracy nerek i przewodu pokarmowego, osłabienie, nadmierna senność, zaburzenia orientacji oraz kłopoty ze strony układu sercowo-naczyniowego.

Dlatego, zwłaszcza gdy pijemy dużo płynów, warto postawić na czystą wodę źródlaną – pozwoli ona na odpowiednie nawodnienie organizmu, a przy tym możemy spożywać ją bez obaw. Choć optymalna ilość to 1 ml na 1 spożytą w ciągu doby kcal lub 30 ml na 1 kg masy ciała, w niektórych sytuacjach, np. podczas upałów, możemy przecież potrzebować jej nieco więcej. W ten sposób zapewnimy sobie odpowiednie funkcjonowanie całego ciała!

0 Comments

Leave a Reply

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>